søndag 21. juni 2009

Ti øre

Anekdote 181

Somrene som liten ble tilbrakt nord på Askøy. Vi kalte det Landet, men det sto Skråmestø på kartet. Av min tante fikk jeg ofte i oppdrag å gå til handelsmannen. På handlelisten sto det som oftest sidelange. Ferskt smakte det brødet fortreffelig med sirup på til kvelds. Da dette var eneste butikk i mils omkrets var prisnivået deretter, og det var her jeg lærte monopolets gleder. En dag jeg skulle handle var det ikke kommet brød fra byen, men handelsmannen tilbød meg frosset brød i stedet. Det var ikke akkurat det jeg hadde mest lyst på, men det var jo intet valg. Jeg la pengene på bordet og handelsmannen repliserte. "Du mangler ti øre". Jeg ble forvirret og spurte om prisen hadde steget. "Nei, brødet koster det samme, men det har brukt ti øre i strøm".

Ingen kommentarer: