mandag 15. juni 2009

Debugging

Anekdote 172

Det er alltid kjekt å ha kjent kjente personer før de ble kjent. Min kandidat er Anne-Grete Strøm-Erichsen. Hun er nå vår forsvarsminister, men i 1985 var hun selger av Wang maskiner. Jeg var i militæret og var blitt satt til å passe på en minimaskin fra Wang. Av og til slo den seg vrang og andre ganger døde den fullstendig. Da var det godt å ha en venn i nøden å ringe til. Anne-Grete var hjelpsomheten selv og med binær logikk deduserte hun seg fram til feilen. En morgen var alle skjermene svarte og jeg ringte nødnummeret. Hun kvitret: "Er det strøm på maskinen?". Jeg tenkte "For et spørsmål" og bøyde meg over skjerm og tastatur for å se på selve mastodonten som vi dengang kalte en minimaskin. Ingen lys blinket og nedenfor lå støpselet lettere henslengt.

Ingen kommentarer: