søndag 21. juni 2009

Sjokade

Anekdote 180

Vi var såkalt politisk korrekte foreldre som ønsket å gjøre alt riktig for våre barn. Barneoppdragelsen var tuftet på prinsipper utarbeidet av velmenende pedagoger i flere hundre år. Å lære barna måtehold var viktig. Derfor var det kun snop og brus om lørdagen og sjokoladepålegg var bannlyst. Riktignok fantes det unntak. En boks Sjokade ble kjøpt inn til påskeferien og en til jul. Resten av året var det sunn mat og grønnsaker som rådde grunnen. En dag da jeg tilfeldigvis ryddet i min lille datters skap, fant jeg to tomme Sjokadebokser. Hun hadde brukt sine sårt oppsparte lommepenger (selvfølgelig kun et lite beløp utbetalt hver lørdag) til å kjøpe pålegget som foreldrene hadde bannlyst. Jeg åpnet boksene. De var fullstendig skrapt for innhold. Skyldfølelsen veltet over meg. "At det går an å være så lite raus. La oss heller fire litt på prinsippene og spre litt glede i kjøleskapet". Neste dag fant nullhull-generasjonen Sjokade å fylle jekslene med.

Ingen kommentarer: