lørdag 9. mai 2009

Finn din plass

Anekdote 109

I et fortvilt forsøk på å tjene penger i studietiden, tok jeg et halvtårs-vikariat som lærer i den videregående skolen. I første storefri inntok jeg den uvanlige plassen i sofagruppen på lærerværelset. Etter år i rollen som elev frydet forandringen. Endelig i de voksnes rekker. I samkvem med med mine nyervervede kollegaer, slo jeg meg løs og diskuterte fag, pedagogikk og mangel på disiplin. Etter en stund la jeg merke til at det kun var meg som snakket.Det ble kremtet og mine kollegaer sendte meg blikk som ledet min oppmerksomhet mot en eldre herre som travet frenetisk rundt i lærerværelset. Min inntreden hadde forrykket tingenes orden. Jeg hadde tatt hans faste plass i skolens beste stol. Jeg reiste meg stotrende og fant en ledig plass i periferien. Der ble resten av lærergjerning avtjent i rungende taushet i et ikke inkluderene arbeidsliv.

Ingen kommentarer: