lørdag 9. mai 2009

Alt er relativt

Anekdote 116

Det er lenge siden jeg tok forberedene på universitet. Ja, faktisk så lenge siden at de solgte murere i butikken. Hva var murere? Vel, det var ølflasker som inneholdt 0.7 liter av den brune væsken. På den tiden drakk jeg knapt øl og ihvertfall ikke av så store flasker. Så hvorfor husker jeg de så godt? Fordi antall murere ble brukt av vår foreleser i psykologi som et eksempel på at alt var relativt og kom an på ståsted for den enkelte. Han fortalte om en venninne som kom bestyrtet til ham og meddelte at mannen var blitt alkoholiker. For å roe henne ned spurte vår foreleser "Jaja, hvor mye drikker han?" Og hun hadde svart "Minst en murer om dagen." Jeg som satt på tilhørerbenken med beskjedent kjennskap til konsum, tenkte at det var mye øl. Da begynte plutselig foreleser å le. "Alkoholiker? Jeg drikker da selv minst to hver dag."

Ingen kommentarer: