lørdag 9. mai 2009

CRC-sjekk

Anekdote 118

Når datapakker skal sendes fra A til B kan det gå galt. Støy og interferens kan føre til at noen av nullerne eller enerne kan bli mistolket. For å kunne oppdage slike feil legges det til noen ekstra nuller og enere slik at forsendelsesproblemer kan oppdages. Metoden som ofte brukes kalles CRC-sjekk (Cyclic Redundancy Check). For noen tiår tilbake følte jeg meg selv som en slik pakke som skulle sendes ut i det store intet. Vel, jeg skulle bare frem og tilbake til England for å levere en annen pakke. Vårt tilbud til en ikke ubetydelig teleoperatør på den grønne øyen. For å spare penger hadde SAS satt opp et lite propellfly. Jeg plasserte meg selv og pakken med utsikt til en av de to moterene som sikkert hadde putlet og gått siden annen verdenskrig. Flyskrekken ble ikke akkurat dempet av kapteinens milde utsagn om at de hadde tekniske problemer, men at det var en teknikker på vei. Han kom med gardintrapp under armen og satt den opp mot motoren. Han steg opp, løftet av lokket, fant frem CRC-boksen med smørning og sprayet her og der blant motorens deler. Fra cockpit kom det gledesutbrudd "Vår eminente teknikker har løst problemet og vi er nå klar til avgang". Flyskrekken forsavnt som dugg for solen og jeg så ned på pakken og sa "Nå har vi fått utført CRC-sjekk og leveransen burde være sikret. Skulle noe mot formodning gå galt får vi bare be om retransmisjon".

Ingen kommentarer: