mandag 21. mars 2011

På hver sin planet

Anekdote 248

Hvor er jeg? Rema1000. Hvorfor? Jeg hjelper min gamle mor å handle. Innkjøp av mat kan vel neppe kalles min yndlingsaktivitet, men sammen med mor har den allikevel sine lyse sider. Hun sender meg som en biljardkule rundt i lokalet på jakt etter merkevarer fra en svunnen tid. Lager Dr. Greve såpe fremdeles og finnes det noen andre enn mor som bruker Melange? Og i så tilfelle i hvilke hyller finnes disse urproduktene? Jeg tar meg i å se etter andre andre overlevende – Kavlis kaviar, Sunda, Toro buljongterninger, Hansa bayer m.m. Da avbrytes min hvileløse vandring av en ny kommando. Finn Sunlightsåpe! Ja, den som kom i stykker og kunne ristes inne i en såpeholder for å lage skum til oppvasken. Jeg ser først under Hygiene så under Vaskemidler, men Sunlighten har nok havnet på merkevarenes jaktmarker. Mor protester heftig og adresserer en ansatt: ”Har dere Sunlightsåpe?” ”Nei, det har vi bare rundt høytidsdager.” Min mor blir noe forundret over denne tilbakemeldingen og spør på nytt: ”Har dere virkelig ikke Sunlightsåpe?”. Ungdommen svarer: ”Nei, vi har ikke søndagsåpent”.

Ingen kommentarer: