tirsdag 22. mars 2011

Herskapelig

Anekdote 40

Jeg hadde fått en kveld tilovers. Gjestelisten til Figaros bryllup var riktignok fulltegnet, men jeg tok allikevel turen til Teaterpassasjen. ”Er det mulig å få en billett til kveldens forestilling?” Hun ser på meg engang og så en gang til før hun leverer meg den siste billetten som er å oppdrive. Og hvilken plass! Balkong 1 28. Lengre nede på det som nå er min invitasjon ser jeg navnet Kjell Magne Bondevik og et telefon-nummer. ”Skal jeg ringe å gi ham inn? Nei la meg heller være stasminister for en dag. I som Kjell Magne”. Jeg løper tilbake til hotellrommet og tar på meg klær en minister verdig. Det går et sus igjennom salen ved min inntreden. Jeg ser meg til venstre. To tomme seter. Der skulle nok de med propp i øret sitte. Til høyre – Toppen Bech. Ved første øyekast kan det virke som hun er noe skuffet over regjeringskiftet, men når det går opp for henne at det nå er en operaelsker som styrer smelter hun fullstendig. I det ouvertyren til vårt eventyr starter bøyer jeg mot henne og hvisker nærmest uhørt ”Toppen, du er hjertelig velkommen til Bråtet når det skulle være for å måle opp himmelsengen”.

Ingen kommentarer: