onsdag 27. oktober 2010

Statistikk

Anekdote 6

Norge var blitt velsignet med et nytt pengespill. En venn og jeg satt og diskuterte de mulighetene for rask rikdom som Lotto kunne gi. Med ungdommelig overmot og klokkeklar tiltro til egne ferdighet i sannsynlighetsregning prøvde jeg å overbevise min kamerat om at muligheten for å vinne i denne statlige pengemaskinen var forsvinnende liten. Han opponerte. Sjansen var 50 %. Enten vinner man eller så vinner man ikke og for den som ikke deltar er ihvertfall sannsynlighten for gevinst lik null. Uken før første Lotto-trekning ble brukt til å studere trekk uten tilbakelegging, fakultet og annen statistikk. Det hele ble så sammenfattet i en kort tekst som kunne rettlede alle som ble forført til å bruke sin surt ervervede penger på denne skjulte skatteleggingen. Fornøyd med meg selv møtte jeg min venn ved kaffebordet neste søndag. Nå skulle det doseres. Han smiler fornøyd til meg. ”Jeg vant 20.000 igår. For å være helt sikker på gevinst tok jeg to rekker.”

Ingen kommentarer: