søndag 18. juli 2010

Systemansvarliges siste dager

Anekdote 233

Programvaren som vi brukte til beregninger på åttitallet hadde sprengt våre PCers kapasitet. Våre leverandører anmodet oss derfor om å heller bruke såkalte arbeidstasjoner. Vi gikk til innkjøp av en SUN Sparc-station. Noen måneder senere fikk jeg beskjed av varemottak om å komme ned å hente herligheten. Der nede sto en stor og tung eske som jeg fikk trillet opp med mye møye. Ut av Pandoras eske sprang en grå boks samt en enorm skjerm. Jeg forsynte beistet med 220 Volt og en god stund senere dukket operativsystemet Solaris sin prompt opp med noe à la dette /usr/bin/etc/sysconfig/hash-prompt-xterm/*.sh/endamerkrypto/m.m. Jeg tenkte "Hva gjør jeg nå?", men ble heldigvis avbrutt av telefonen. Det var varemottak. "Du glemte tre kasser." Jeg undret meg over hva det kunne være. Jeg hadde jo bare bestilt en datamaskin. De kassene var like store som den som inneholdt arbeidsstasjonen. Var det noen maskiner på ville veier? Jeg åpnet kassene og de var full av manualer. En måned senere hadde jeg funnet meg nye jaktmarker

Ingen kommentarer: