onsdag 7. mai 2008

Som far så datter

Anekdote 124

Vi ønsker alle å være gode forbilder for vårt avkom. Når barna var små ventet vi på grønn mann, syklet med hjelm og avpasset språkbruken. Men så skjer det uforutsette. Som kompensasjon for et gulv støpt av en med et avslappet forhold til vannrett, fikk vi parkett for å kamuflere flausen i stuen. Det var bare en hake - jeg måtte legge den selv. Lærerikt for en med ti tommeltotter og teoretisk tilnærming til praktisk arbeid. Samtidig med leggingen måtte det leves. Møbler, tepper og min to år gamle datter i lekegrind ble stuet i ene enden av stuen mens jeg rettet opp tilværelsens underlag i den andre enden. Da skjedde det uungåelige. Hammeren traff tommelen med grusom kraft. "Svarte faen" Jeg så beskjemmet bort på min datter. Ingen reaksjon. Jeg takket høyere makter. Noen uker senere sto vi, dvs. min datter satt i handlekurven, i kassakøen på Rimi. Hun maste på is. "Nei, is er lørdagsgodt så det kan du ikke få i dag". Min datter ser på kassadamen og utbryter "Svarte faen".

Ingen kommentarer: