onsdag 7. mai 2008

Lønn som fortjent

Anekdote 123

Mye tid er kastet bort på jobben. Heldigvis får en betaling og av og til kan det være kostelig i tillegg. Apropos tillegg, på grunn av en teknisk feil utført av vår teknisk direktør hadde vi, de nyansatte, fått et lønnspåslag i kvantesprangklassen. Vår første innskytelse var at endelig hadde vi fått som fortjent. Gleden ble kortvarig. Vår rause sjef kalte oss inn til et møte hvor han beklaget det inntrufne og ba om lov til å rekalkulere. Hva skulle jeg si? Pengene var kjærkomne i en slunken kasse, men var det verd å stå på krava og på den måten komme på kant med en sjef som vi sikkert ville ha gleden av i mange år til? Jeg så på de andre. I det jeg prøvde å si noe ble jeg avbrutt av min kollega. "Er du dum i hodet? Har vi fått tillegget, så har vi fått det." Møtet oppløste seg selv og på gangen etterpå spurte vi imponert vår kollega hvor han tok motet fra. "I morgen er det siste dag i måneden og jeg har allerede sendt oppsigelsen min."

Ingen kommentarer: