torsdag 1. mai 2008

Basalbehov

Anekdote 111

En av de største fordelene ved å bli gammel er at en våkner tidlig. Tiden man på den måten får til overs kan en bruke til å hjelpe andre som er enda eldre da de har vært våken enda lenger. Mor som nærmer seg de åtti hadde fått PC til bursdagen og nå trengte hun hjelp til å få den trådløse ruteren på luften. Jeg listet meg stille ut av mitt eget hus for ikke å vekke den yngre garde denne lørdagsmorgenen. Klokken kan ha vært halv ni. På vei ut røsket jeg med min egen trådløse sone slik at mor og jeg kunne ha noe å teste mot skulle hennes ruter svikte ved oppkobling. Med den jubelen bare en tidlig morgen kan gi, strente jeg ned til hennes leilighet ikke langt unna. Minutter senere lå jeg langflat på gulvet og ga mors nettverk passord og krypteringsnøkkel mens hun gledestrålende, uten en tråd, rapporterte om siste hendelser på internettet. Da ringte mobilen. Displayet viste at min sønn nå hadde lært seg kunsten å ringe i søvne. "Ja?" "Pappa nettet er nede!" "Det vet jeg, ruteren er ute og utfører samfunnstjeneste hos bestemor." "Hvordan kan du gjøre dette mot oss. Jeg forlanger at du får nettet på plass innen en halvtime."

Ingen kommentarer: