søndag 30. oktober 2011

Se din by fra tårnets topp

Anekdote 21

Det ble en sånn ingeniørfar til sønn greie. Et kapittel hver kveld. Først leste vi Jorden rundt på åtti dager, så Reisen til jordens indre før vi fortsatte med Den hemmelighetsfulle øya hvor bokens helt – Ingeniøren – industrialiserte den øde holmen i løpet av en fjorten dagers tid. Tilslutt drepte en nynorsk utgave av Tsarens kurer fra Fonna forlag vår kollektive leselyst. Noe senere i kongens by gikk vi på kino og så Jorden rundt på åtti dager på Jacki Chans premisser. Litterært opprømt som jeg ble, foreslo jeg en tur til Vår Frelsers kirke hvor Axel i Reisen til jordens indre fikk kurert sin altofobi. Fruen parkerte vi i Christiania før far og sønn entret manndomsprøven. ”Første mann opp.” Vinden rev i kroppen i det vi entret den utvendige spiraltrappen på toppen. I følge Kim Larsen kunne vi se helt til Klampenborg, men jeg hadde nok med å se ned. Da jeg halveis oppe kom i skade for å snu meg så jeg trappen forsvinne i det blå. Paralysert satt jeg meg ned mens jeg fortvilt prøvde å rope min sønn tilbake, men han fortsatte ufortrødent til topps. Irrasjonell frykt fikk meg til å svikte mitt avkom. Vel nede igjen, løp han rett i armene til mor. ”Vet du hva, pappa fikk heldigvis høydeskrekk og derfor vant jeg.”

Ingen kommentarer: