mandag 19. september 2011

Min italienske reise

Anekdote 79

Jeg våknet tidlig neste dag av solens stråler samt lyden av hissige scootere på vei mot dagens gjerning. Da frokost var inkludert ble den inntatt i hotellets rustikke spiserom. Herlig skinke, salami og ost med en kopp cappuccino til. Av den blide servitøren ble jeg fortalt at cappuccino var en morgendrikk og at vi nordeuropeere som drakk den hele døgnet ikke helt hadde fattet poenget. Cappuccino er søt og om morgenen skal startes med noe søtt. Det verdensberømte toscanske brødet minnet meg mest om de langebrødskivene jeg finner innerst i brødskuffen ved den årlige opprydningen. Tørt og fælt. Grunnen til denne noe odde fremstilling av brød skyldes det faktum at brød med fuktighet mugger fort i varmen. Søndagsfrokosten delte jeg med et middelaldrene amerikanske ektepar. Fruen fortalte servitøren en trist historie om en gutt i slekten som hadde død fordi han hadde spist en giftig sopp. I det kelneren gikk kom det lakonisk fra mannen – ”It was drugs My Dear.”

Ingen kommentarer: