fredag 16. september 2011

Historiske linjer

Anekdote 36

Jeg vandrer stille langs parkeringsplassen sammen med en nyansatt. Han gleder seg til den femtende og sin første lønnsutbetaling. Han skal kjøpe stereoanlegg for alle pengene. Electrocompagniet, Apogee og annet high-end utstyr. Når gledet jeg meg sist – til en lønnsutbetaling? Jeg erindrer vagt et ønske fra studietiden om å dekke bunnen på en handlevogn når jeg kom til pengene. Nå opplever jeg titt og ofte vogn med haug på. Men det er på vei inn. Haugevis av plastposer fylt med klissete og stinkende ølflasker. Denne ressursvennlige opsjonsavtalen med bryggeriene er riktignok inntektsbringende, men hensikten med returordningen er nok først og fremst å fylle meg og andre med skyldfølelse. For hver boks og flaske som blir slukt tenker jeg ”Herregud, har jeg drukket alt dette”. Guiness 1759, Frydenlund 1859 og meg selv 1959. Historiske linjer. Selvforakten forsvinner som dugg for solen når jeg trykker på den grønne knappen, ser beløpet og min sønn roper ”Her står ølet pappa!”

Ingen kommentarer: