tirsdag 17. mai 2011

Vårløsning

Anekdote 73

For de fleste er våren en herlig tid. For studenter et helvete. Angsten for eksamen øker proporsjonalt med snøsmeltingen. På studentbyen bodde jeg i første etasje på en tietasjers blokk. Jeg tok meg ofte i å studere ting utenfor pensum, nemlig det jeg så ut vinduet. Etterhvert som snøen forsvant dukket det opp ting som mine medstudenter uvisst av hvilke grunn hadde slengt ut av vinduer og altaner. Mye var skrot, men det fantes perler også. Først kom de store tingene som sykler og lignende. Senere dukket det opp mindre ting som kneippbrød etc. En dag så jeg plutselig buen av noe lett gjenkjennelig. En LP-plate. Som ivrig samler løp jeg ut for å øke kolleksjonen. Jeg dro den opp. Judas Priest? Hva var det for noe? Rillene antydet musikk med stor dynamikk. Idet stiften traff startet ragnarokk. Bedre akkompagnement til hva jeg skulle igjennom var det umulig å oppdrive på åttitallet.

Ingen kommentarer: