tirsdag 11. januar 2011

Yes Minister

Anekdote 243

Eplet faller langt fra stammen. I dag 11/1 11 er en merkedag. Min datter har avlagt avsluttende eksamen i sosialøkonomi, og resultatet kom over fjellet fra Oslo som et jublende HurrA! Og i morgen starter arbeidslivet i departementet. Jeg ingeniøren har avlet en økonom og føler en euforisk glede. Jeg skal innrømme at jeg til å begynne med var litt forundret over hennes ønske om å bli blåruss. Da hun etter vidergående proklamerte at hun skulle begynne på Handelshøyskolen, ble jeg sjokkert. Skulle hun studere sammen med pappagutter og ende opp som gledesdreper i det private næringslivet ved å drepe ethvert initiativ med deprimerende økonomiske apologier? Etter ett års studium kom hun til meg med en bekymret mine. Vi måtte snakke sammen.

”Pappa, ikke bli sint. Jeg vil slutte på NHH og heller bli universitetsutdannet sosialøkonom.” Med den ytterste anstrengelse klarte jeg å unngå et formidabelt følelsesutbrudd. Jeg svarte: ”Det er viktig at du følger dine interesser og overbevisninger, men slutt med stil slik at du kan ta opp igjen tråden om du skulle ombestemme deg” og for på dør. Vel utenfor borettslaget, løftet jeg til mine medmenneskers forbauselse armene høyt over hodet og startet å juble sanseløst. Oppdragelse og verdipåvirkning hadde tydeligvis ikke vært helt bortkastet, og nå fem år senere har jeg tenkt å ta opp igjen lobbyismen. I morgen starter kampen mot vindmøllene og for monstermaster, gasskraftverk og billig bensin til folket.

Ingen kommentarer: