torsdag 18. november 2010

Fristaten

Anekdote 49

Før pleide jeg å le. Nå gjør jeg ikke det. En ting er å harselere med en uspiselig politisk minoritet, men med 36% er faren for at han som ler med er med dessverre overhengende. Idet jeg passerer kommunegrensen slutter det å regne. Solen står opp over en skyfri mørkeblå liberalistisk himmel. Ved siden av skiltet som forkynner velkommen til Os har Texaco satt opp sin bensinstasjon. 9.99. Skulle bare mangle i fristaten. Jeg tanker opp. Ferden går videre gjennom FRP-land og i rundkjøringen på Os trykker jeg inn clutchen og lar det stå til. Rundkjøringen er nemlig omgjort til rulett. Fire runder senere og lett svimmel havner jeg på 36, og henter gevinsten, en 3.875 liters dunk med Absolut, på Essoen. 21, 22, 23 ... Jammen santen er det ikke Søviknes som står der og teller negre. Innvandrer-regnskap? Hvorfor har vi lagt fagforeningskonferansen til Bjørnefjorden? Skal det nye samarbeidet FRP-LO proklameres? Det er jo tross alt mer folkelig å samarbeide med en fisker enn aristokrater fra Oslo3.

Ingen kommentarer: