fredag 10. juni 2011

Villedene logo?

Anekdote 71

Jeg har fått brev fra kemneren, og er sikkert ikke alene om det. I det er mitt økonomiske liv oppsummert. Fra ulike informerte kilder har ligningsmyndighetene funnet ut at min inntekt for fjoråret var x og at jeg dermed skal betale y i skatt. Ved å dele y på x og multiplisere med hundre har jeg kommet fram til at skatteprosenten er 37. Med tanke på alle de goder vi får fra samfunnet er ikke det et urimelig skattetrykk. Heller enn å dvele ved alle enkeltposter, faller mitt blikk på skatteetatens logo oppe i venstre hjørne på brevarket. En bløtkake hvor et lite anorektisk stykke er tatt ut. Hva skal det symbolisere?

Er det lille kakestykket skatten jeg betaler eller det jeg sitter igjen med etter at den er betalt? Utstyrt med transportør finner jeg ut at stykket representerer cirka 11 prosent av hele kaken. Oi, dette var vel ikke helt i samsvar med virkeligheten. Slik villedene reklame er kanskje en sak for forbrukerrådet? Eller kan det muligens være den skattesatsen ligningsmyndighetene har som mål og visjon. I så fall har vi noe å se fram til. En annen tolkning kan være at hele kaken er den samlede inntekt for alle nordmenn og at kakestykket utgjør de totale skatteinntekter. Det betyr i hvertfall at mange slipper billigere unna enn meg og det er bra. Nei, her trengs det en forklaring. Kan noen i skatteetaten, det være seg skattedirektøren, kemneren eller en ligningsfunksjonær, gi oss innsikt i logoens dypere mening?

Ingen kommentarer: