onsdag 15. juni 2011

Næringsvirksomhet

Anekdote 4

Du kunne stille klokken etter ham. Litt over halv fem dukket den lokale fylliken opp med skaibagen sin på Samvirkelaget. Mellom ølflaskene hadde han på kjenners vis stukket aviser slik at lyden ikke skulle bli altfor avslørende. Ritualet var det samme hver dag. Pante de gamle flaskene og fylle på med nye. Dessverre hadde han en lei tendens til å ta med seg litt ekstra under frakken. Sjefen ba meg derfor passe nøye på sålenge han oppholdt seg i lokalet. Lent mot melkedisken gumlende på gjærbakst jeg hadde knabbet fra lageret, observerte jeg hans siste kunst. I tillegg til å pante tomme ølflasker fylte han på med fulle brusflasker tatt fra butikken for å få nok til nyinvesteringer. Jeg kremtet. Han så på meg og spesielt på bollen jeg hadde i hånden. ”Hver næring sin tyv” sa han og smilte.

Ingen kommentarer: