torsdag 19. august 2010

Slutten på et forhold

Anekdote 68

For noen former. Jeg stryker henne ømt og legger hodet inntil i overgangen mellom fyrrig kraft og potent klarsyn. Mine lepper møter hennes blankpolerte ytre. Hvorfor måtte det ende slik? Vi som har hatt så mange gleder og gode stunder sammen. Hver dag på vei til jobb har jeg fylt hennes indre med sanselig glede og kun lette trykk på de rette steder har fylt oss med salig eufori. Vi har sett verden sammen. I livets rundkjøringer har vi holdt til høyre for å spare krefter og energi til motbakker som måtte komme. Å hvilke helger! Da har vi vært helt ute på viddene i herlig trekant med mitt hjertes utkårede, men med meg i førersetet. Ja, jeg har vært raus og delt min elskerinne med andre. Hele fotball-lag har vært med på utflukter fra begivenhetens sentrum til grusbaner utenfor folkeskikken.

Hva vil naboene si? Våre stevnemøter har ikke vært lett å skjule. Vi har prøvd, men morgentreff med skranglende garasjedør, lett tenning og rå kraft overdøver det meste. Hvordan skal jeg forklare bruddet – på en sosialt akseptabel måte? Med misbruk kanskje? At jeg har blandet alkohol med kjærlighetens rus og dermed fått inndradd kortet som gir meg den ultimate frihet og mobilitet. Jeg kan jo ikke si det som det er. At jeg har lest rapporten fra FNs klimapanel, sett skrekkfilmen til Al Gore, vasset på Bryggen og observerer oppvåkningen av grådige økonomer som ønsker å profittere på våre avfallsprodukter.

Vel, slutt er slutt. Så får jeg heller leve med folkets dom som fjollete moralist og klimafanatiker. Hvordan skal jeg kvitte meg med min forenværende? Selge henne til høystbydende? Nei, da bare fortsetter vi utfor stupet. Kanskje vil jeg indirekte bidra til enda mer trafficking? Det beste er nok å parkere henne for godt. Jeg løfter hodet og ser med vemod en tåre renne nedover hennes sølvgrå panser. Jeg nullstiller skritt-telleren. Jobben er heldigvis bare 8.500 steg unna. Hva skal jeg si til min kone i helgen? At det blir luking i hagen istedenfor ferjereiser i Sunnhordaland. Hva vil skje når hun oppdager at jeg avbestilt den forurensende ferien til Kreta? Slutten på enda et forhold?

Ingen kommentarer: