torsdag 27. mai 2010

Nødnummeret 112

Anekdote 96

Kunnskapssamfunnet. Her står jeg på Fanatorget og venter på at resepten skal bli ferdig. En overivrig mobiltelefonselger angriper meg med hele sitt arsenal av salgstriks. Han kan jo ikke vite at jeg for ti år siden i ungdommelig overmot uttalte følgende uavhengighetsærklæring: "Jeg skal bli den siste i Norge med mobiltelefon". Jeg prøver fortvilt å føyse ham av, men han sitter på meg som en klegg. Ja, ja, jeg får klaske ham med litt kunnskap. "De fleste steder hvor jeg ferdes og kunne tenke meg å bruke mobiltelefon er det ikke dekning med GSM på grunn av høye frekvenser og de topografiske forhold". "Det er ikke riktig! Det er radiobølger overalt, og skulle du ikke komme frem er det bare å ringe nødnummeret 112". Overveldet av all denne kompetansen er det bare å gi etter og jeg impulskjøper en Motorola. "Hei du, det er meg. Jeg står her i kassakøen på Fanatorget. Pillene er ferdig om noen minutter. Sett over middagen, få duk og vin på bordet. I kveld skal det bli full dekning for kropp & sjel".

Ingen kommentarer: