onsdag 8. september 2010

På akkord

Anekdote 9

Det året den norske velferdstaten nådde sitt høydepunkt fikk jeg sommerjobb på malingsfabrikken. Jeg bare gikk inn porten, spurte om arbeid og ble ansatt på flekken. Det mest sjokkerende var at jeg fikk tre ganger så mye i timen som jeg hadde hatt i skobutikken året før. Hvordan kunne jeg rettferdigjøre en slik lønn? Ved å jobbe som en tulling. Jeg rev ordrene ut av printeren, løp rundt med jekken og fylte pallene med tilitere som snart skulle få dekke kledning langs hele Vestlandet. De andre begynte å skule på meg. Var jeg ikke flittig nok? Tempoet ble satt opp. Plutselig sto formannen der. ”Her skal jeg vise deg” Han tok meg med innerst i lageret hvor det stod en container fylt med krympeplast. ”Her kan du hvile mellom slagene. Det er fint at du står på, men du sprenger fullstendig akkorden.” ”Husk vi andre skal være her hele livet.”

Ingen kommentarer: